Hur förändrar media kommunikationen

Folkparker spelar en viktig roll när de ska nå människor med information och underhållning. Media och kommunikation är centralt för att berätta om aktiviteter, event och vad som händer på parken. Vi visar här hur Samhälle & Parker använder olika kanaler för att prata med besökare och medlemmar (och hålla folk intresserade, helt enkelt).
Varför folkparker behöver bra kommunikation
En folkpark måste nå många olika människor. Ungdomar söker information på Instagram och Facebook. Äldre besökare kollar gärna webbsidan eller läser annonserna i lokaltidningen. Utan bra kommunikation får inte folk veta om sommarkonserten eller danstillställningen.
Genom att kommunicera på flera sätt samtidigt når folkparken sin hela publik. En familj får veta om familjedagen på sociala medier. En pensionär läser om samma event i annonsen på biblioteket. Så växer besökarantalet ganska naturligt.
Traditionella vägar som fortfarande fungerar
Affischer på kommunhuset, annonser i lokaltidningen och samtal ansikte mot ansikte fungerar fortfarande mycket bra. Många folkparker hänger upp färgglada affischer innan stora event. Lokaltidningen skriver gärna om folkparkens verksamhet eftersom det intresserar läsarna.
Personlig kontakt är kraftfull, faktiskt När folkparken ringer upp gamla medlemmar och frågar om de vill komma på sommarfesten skapar det gemenskap Så enkelt kan det vara.
Digitala kanaler gör verklig skillnad
Webbsidan är folkparkens digitala entré. Där finns information om när nästa aktivitet startar. En email till medlemsregistret når många på några sekunder. Sociala medier visar fotot från gårdagens danstillställning och bjuder in till nästa.
En folkpark som har bra närvaro online får nya besökare. Ungdomar hittar parkens Instagramkonto. De ser att det är kul på parkens evénémang. Plötsligt kommer de själva på nästa festa.
Att bygga gemenskap genom två vägs dialog
Den bästa kommunikationen går två vägar. Folkparken talar inte bara till sina besökare. Den lyssnar också på vad de tycker och vill.
När medlemmar kan säga vad de vill ha för aktiviteter känner de sig sedda. En feedback-enkät på webbsidan eller en enkeltfrågad från en volontär visar att folkparken bryr sig. Dessa idéer gör verksamheten bättre och roligare. En besökare som blev hörd kommer gärna tillbaka och berättar för vänner att folkparken är värd att besöka.
God kommunikation föder gemenskap. Det är hjärtat i varje folkpark.