Maria Skolan Malmö Vad gör skolan speciell

Maria skolan Malmö ligger på Stensjögatan 2 och är en fristående grundskola från förskoleklass till årskurs 9. Det som gör skolan särskild är inte bara undervisningen inne i klassrummen det är också vad som finns utanför dörrarna. En bra utemiljö med gröna ytor och närhet till parker gör eleverna gladare, friskare och mer fokuserade. Enkelt sagt: när vi bygger bättre parker omkring våra skolor, investerar vi i barnens framtid.
Varför parker runt skolan spelar roll
Gröna områden nästan skolan påverkar eleverna på flera sätt. Barn som får tillgång till parker och naturytor blir mer aktiva och får bättre hälsa. De sover bättre och är mindre stressade. I klassrummet märks det också eleverna kan fokusera bättre när de har varit ute och rört sig.
Malmö kommun arbetar med något som kallas barnkonsekvensanalyser. Det betyder att när kommunen planerar nya områden, frågar de sig: Vad behöver barnen här? Maria skolan drar nytta av denna tanke (eller ja, detta tänkesätt). Eleverna kan till exempel ha naturlektion i en närliggande park, observera insekter eller växter, och lära sig om miljö på riktigt.
En praktisk fördel är att parker fungerar som naturliga mötesplatser. Eleverna träffas, leker tillsammans och bygger vänskaper utanför klassrummet. Det skapar en tryggare skolomiljö när alla känner sig kända.
Så skapas en bättre skolmiljö tillsammans
Förändring börjar när skolan, kommunen och familjerna jobbar tillsammans. Maria skolan kan kontakta stadsplanerare i Malmö och säga vad eleverna behöver. Behövs det bättre vägar till parken? Fler sittplatser? Mer skugga på sommaren?
Eleverna själva bör få vara med och bestämma. En femteklass kan rita sina drömmar för utemiljön. Föräldrarna kan organisera arbetsinsatser för att plantera träd eller fixa upp området. På det sättet blir platsen något som alla äger tillsammans.
Utomhuspedagogik är ett kraftfullt verktyg. Istället för att lära matematik inomhus kan läraren räkna träd ute. Historielektioner blir levande när man besöker platser i närsamhället. Eleverna förstår bättre när de får uppleva det själva, helt enkelt.
En trygg utemiljö kräver tydliga vägar, bra belysning och att området hålls städat. Det måste vara lätt för alla att ta sig fram även barn med funktionsnedsättningar. Varierade ytor är viktigt: öppna områden för löpande, täta buskar för gömselen, och sittplatser för lugn.
När skolor och kommun planerar tillsammans skapas något större än bara en skolgård. Man bygger en plats där samhället fungerar bättre för alla. Det är när barn får växa upp med gröna ytor och parker att hela staden blir starkare.