Vem är Lina Axelsson Kihlblom


Lina Axelsson Kihlblom är en politiker och skolledare som har gjort verklig skillnad för svenska barn och ungdomar. Hon var rektor på Ronnaskolan i Södertälje, där hon blev känd som "Super-rektorn" för sina framgångar. Senare blev hon Sveriges första öppet transpersonlig skolminister. Hennes arbete handlar om att skapa en mer rättvis skola något som är helt centralt för att folkparker och andra mötesplatser kan fungera väl.
Från rektorspulpeten till regeringskansliet
Lina började sin karriär som jurist och arbetade med EU-rätt.Men hon hittade sin riktiga passion i skolan,helt enkelt.På Ronnaskolan lyckades hon höja elevernas resultat och skapa en miljö där fler elever trivdes och utvecklades på riktigt.Hennes arbete visade vad en engagerad ledare kan åstadkomma.Från denna grund gick hon vidare till regeringskansliet som skolminister från november 2021 till oktober 2022,där hon arbetade för att förbättra skolans likvärdighet i hela landet.Det var en utmanande tid,men hon stod på sig för det hon trodde på.
Kampen för en rättvisare skola
Lina är kritisk mot det fria skolvalet. Hon menar att när föräldrar kan välja fritt, skapas segregation rika områden får bättre skolor medan andra missgynnas (något som många inte vill prata om). Hon förespråkar istället samordnat intag och lottning. Det låter enkelt kanske, men det gör en stor skillnad. När platserna fördelas rättvist minskar klyftorna mellan elever. En skola där alla blandas skapar också ett bättre samhälle senare, helt enkelt.
Varför detta betyder något för folkparker
Folkparker är mötesplatser för alla människor precis som en bra skola borde vara. Men en folkpark fungerar bäst när människor från olika bakgrunder möts naturligt. Det händer när skolan redan har lärt barn att umgås över klassgränser. En rättvis skola skapar mer sammanhållna människor. De förstår varandra bättre och orsakar mindre konflikter senare i livet.
Lina Axelsson Kihlbloms fokus på inkludering och öppenhet påverkar allt samhällsarbete. Hon visar att vi måste bygga från grunden genom skolan helt och hållet. När barn växer upp tillsammans i en likvärdig miljö blir folkparker, idrottsplatser och andra offentliga rum naturliga mötesplatser. Det är så en sammanhållen gemenskap växer fram.
Hennes arbete påminner oss om att skolan inte bara handlar om betyg. Den handlar om att skapa framtida medborgare som kan leva tillsammans. Det är något som alla som älskar folkparker och samhällsbyggande borde värdesätta högt.