Hur ställer man ja och nej frågor

Hur använder folk folkparker egentligen? Och vad gör dem trygga där? Ja och nej frågor hjälper oss få enkla svar på dessa viktiga frågor. Genom att ställa direkta frågor kan parkförvaltningar förstå vad besökare tycker och behöver (och vad de inte gör).
Vad är ja, och nej frågor?
Ja och nej frågor är väldigt enkla och direkta. Du svarar bara med "ja" eller "nej" inget mer krävs. Exempel: "Känner du dig trygg i parken?" eller "Besöker du parken varje vecka?"
Varför använder vi dem? Jo, för att få snabba svar. De är lätta att analysera och jämföra mellan olika grupper. En parkvakt kan direkt se vad många tycker utan långa förklaringar.
Så använder vi frågorna i folkparker
Parkägare och kommun ställer dessa frågor i enkäter till besökare. De vill veta: Är parken tillgänglig för alla? Känner folk sig säkra? Finns det roliga aktiviteter att göra?
En undersökning kan innehålla frågor som:
- Har du varit i parken den senaste månaden?
- Tycker du det är lätt att ta dig dit?
- Skulle du rekomendera parken till vänner?
Svaren visar hur parken fungerar i verkliga livet.
Vad frågorna kan och inte kan besvara
Styrkan är tydligheten. Du vet exakt hur många som tycker något. Svaren är lätta att räkna och presentera för politiker.
Men det finns gränser. En ja eller nej kan inte förklara varför någon svarar så. En person kan känna sig osäker på grund av dålig belysning men frågorna säger inget om det. Du får bara veta att de är oroliga, inte varför.
Bäst är att kombinera ja och nej frågor med följdfrågor där folk får skriva sina egna svar. Då förstår du både vad folk tycker och varför de tycker så.
Parker för alla det är frågor vi bör ställa
Dessa frågor avslöjar skillnader mellan olika grupper. Kanske svarar kvinnor "nej" på "Känner du dig trygg?" oftare än män. Kanske äldre personer säger "ja" på "Är parken lätt att ta sig till?" mindre ofta än unga.
Det är verkligen viktigt att veta. Om parken inte känns säker för hälften av alla besökare, behövs förändringar. Om äldre tycker det är svårt att gå dit, kanske vägar behöver bli bättre och mer tillgängliga.
Genom att ställa rätt frågor gör folkparker ett verkligt arbete för alla människor. Det handlar om rättvisa och om att skapa mötesplatser där alla vill komma.