Hur mycket kostar det att vara med i Mello


Melodifestivalen är en av Sveriges största evenemang och drar miljoner tittare varje år För folkparker och samhällsplatser blir frågan ofta aktuell: hur mycket kostar det att vara med i Mello? Svaret beror helt på om du är artist eller arrangör Kostnadsbilden skiljer sig drastiskt mellan de två rollerna, och det är bra att veta innan man bestämmer sig.
Det kostar inget för artisterna att delta
Artister betalar ingen anmälningsavgift för att delta i Melodifestivalen. SVT väljer artisterna baserat på musikinnehål och potential. Deltagandet själv är helt kostnadsfritt, vilket är ganska nice egentligen. Däremot står artisterna själva för musikproduktion, inspelningar och marknadsföring av sina bidrag. En artist som producerar en helt ny låt kan lägga mellan 50 000 och 200 000 kronor på professionell produktion. Turnékostnader för att framträda på olika spelplatser under festivalen kommer på toppen av det. Många mindre artister väljer också att investera i musikvideos och sociala medier-kampanjer för att nå publiken. Det blir ofta en ganska stor utgift sammanlagt.
Folkparker och arrangörer möter andra kostnader
För folkparker blir bilden helt annorlunda. Om en park arrangerar ett Melodifestivalen-relaterat evenemang behövs pengar till säkerhet, teknik och logistik. Säkerhetsarbete kostar ofta mellan 5 000 och 15 000 kronor per dag beroende på publikantal (det varierar mycket). Teknik för ljud, ljus och scen kan kosta ännu mer än så. Tillstånd, försäkringar och tillgänglighetsanpassningar läggs på. En folkpark som arrangerar ett större Mello-relaterat evenemang kan behöva budgetera mellan 50 000 och 150 000 kronor. Kommuner kan ofta stödja genom investeringsbidrag för att förbättra allmänna platser, men det täcker inte alltid alla direkta evenemangskostnader. Det är därför många parker väljer att arbeta tillsammans med andra aktörer istället för att bära allt själva.
Så hittar folkparker finansiering
Många folkparker löser kostnadsfrågan genom att dela ansvar mellan flera parter. Sök investeringsbidrag från kommunen för att förbättra parken och dess infrastruktur. Engagera lokala föreningar som kan bidra med resurser, pengar eller arbetskraft. Samarbeta med närliggande företag som vill sponsra evenemanget och få exponering. Flera aktörer som delar kostnader gör arrangemanget mycket mer genomförbart. Ett Melodifestivalen-relaterat evenemang kan faktiskt stärka parkens roll som samlingspunkt i samhället och locka nya besökare under året. Många folkparker har upptäckt att investeringen lönar sig långsiktigt genom ökad besökaraktivitet och stärkt identitet i lokalsamhället.